Destroy it, hide it, lose it (aka DHL)

Är det bara jag som har extrema problem med alla fraktbolag förutom gamla hederliga Posten (och Schenker)?Varje gång jag ska få någonting hemlevererat blir det världens största projekt. Sist jag köpte saker som skickades med UPS blev mitt paket exempelvis liggandes i en inrökt, svettluktande budbil i en vecka för att företaget inte hade några leveranstider som var kompatibla med mina arbetstider (eftersom de tydligen tyckte att eftermiddagsleverans var synonymt med kl 11 på morgonen). Till slut gick leveranstiden ut och jag fick välja mellan att hämta paketet på ett servicecenter (som låg 25 mil(!!!) bort) eller att låta dem leverera paketet till mitt jobb. Det blev det senare alternativet och budkillen lämnade paketet ihop med vår ordinarie leverans utan att berätta att det rörde sig om en privat leverans, vilket ledde till extremt mycket merjobb. Bring var inte bättre då de, trots utlovad hemleverans och anlitad person som satt hemma och väntade, levererade ett 35 kg tungt och 2 meter långt paket till mitt jobb. Jag förväntades sedan själv köra hem det i bil (som jag inte har), åka buss med det (lycka till) eller promenera med åbäket över axeln.

Nu i veckan har jag haft enormt strul med ett nytt bolag: DHL (eller destroy it, hide it, lose it, som en bekant kallar dem). Krånglet började i princip så fort jag gjort beställningen från ett företag i England (problemet med utländska affärer är att det inte alltid framgår vilken internationell fraktaktör de anlitar). Jag köpte två identiska saker, men av någon outgrundlig anledning bestämde sig företaget för att dela upp ordern i två leveranser.

DHL paket 1

Paket 1

Enligt återförsäljaren skickades båda paketen den 1 april (goda förutsättningar redan från början…). Jag erhöll då förhandsinformation från DHL och fick välja om jag ville ha paketen hemlevererade eller hämta på Service Point (jag valde det senare då jag vet hur det brukar gå med hemleveranser och Service Pointen ligger en byggnad bort från mitt jobb). Paket 1 lämnade London 1/4 och fraktades via Bryssel och Köpenhamn till Göteborg.

Den 4:e april försöker en kurir lämna paketet hemma hos mig (trots att de skulle lämna det hos Service Point). Jag är på jobbet och kan inte ta emot försändelsen. Kuriren lämnar en lapp där det står att paketet inte kan levereras och inte heller kan lämnas hos Service Point eftersom det är en internationell försändelse (helt irrelevant då jag tidigare hämtat internationella försändelser där – och varför fick jag välja att hämta det där från början om det nu ändå inte skulle gå?). Jag blir ombedd att kontakta kundservice för att boka en ny tid för avlämning. DHL kan bara precisera utkörningstiden till någon gång mellan 8-17. Den enda gång jag befinner mig på samma plats mellan 8-17 är tisdagar jämna veckor då jag frilansar hemma. Alla andra dagar jobbar jag mellan 10-18. Den efterföljande dagen var en jämn tisdag så det passade mig utmärkt. Det visar sig dock att för att boka utkörning nästkommande dag måste man boka avlämning senast 17:00 (jag kom inte hem och såg lappen förrän 18:30).

Jag kontakar DHL:s kundservice igen och uppger referensnumret som kuriren lämnat. Jag ber om att få utkörning nästkommande dag (tisdag) men anger också att jag är tillgänglig på vald adress fram till 13:00 dagen efter (då jag jobbar hemma på förmiddagen). DHL svarar dagen efter och säger att något paket med mitt referensnummer inte finns. Jag ombeds att kontakta dem igenom om jag vill att de ska göra en manuell sökning i sitt register (klart jag vill! – vem accepterar att paketet är försvunnet och låter saken bero?). Samtidigt går jag in på DHL:s hemsida och gör en paketsökning som talar om för mig att paketet visst finns och ska levereras under dagen (hem till mig antar jag, då det inte gick att lämna till Service Point).

DHL paket 2

Paket 2

Paket 2 lämnar inte England förrän 4/4 enligt DHL. Detta paket sparar dock många mils färdväg då det inte behöver åka till Belgien utan skickas direkt till Köpenhamn och sedan Göteborg. Detta paket levereras till Service Point (som utlovat) kl 14 tisdag 5/4.

Samtidigt som jag får sms om att paket 2 finns att hämta får jag också sms om att även paket 1 nu också finns att hämta hos samma Service Point (trots att det först inte gick att leverera dit och sedan skulle levereras hem till mig under dagen). DHL:s kundservice återkommer ungefär samtidigt och meddelar att paketen (inkl. det försvunna) nu har spårats och finns att hämta ut. De säger att problemet var att chauffören förväxlat en 2:a och en 8:a i mitt sändningsnummer.  Jag mer eller mindre sprang till Service Pointen och hämtade paketen innan DHL fick för sig att flytta på dem eller slarva bort dem igen…

DHL paket

… and a happy ending

Och till slut låg de där på mitt golv (och undersöktes noggrant av en suddig katt). Lite intressant kuriosa: båda paketen innehåller exakt samma sak – men är, som synes, skickade i helt olika emballage.


Translation: I’ve been through a lot of trouble to get two packages which were sent from England last week with Destroy it, hide it, lose it (also known as DHL)…

 

Permalänk till denna artikel: http://www.tantcarin.se/2016/04/06/destroy-hide-lose/

Kommentera

Your email address will not be published.