Köpenhamn, del 1 – Louisiana & Tivoli

För två veckor sedan inkasserade jag min födelsedagspresent (en weekend på valfri ort) och drog till Köpenhamn. Trots att det är uruselt för miljön älskar jag bilsemestrar. Som barn innebar varje sommar många, många mil i baksätet på familjens bil på väg någonstans längs tyska autobahn. Jag får nostalgiska rysningar så fort väskorna packas in i bilen och hjulen börjar rulla. Som ett liten lindring mot mitt dåliga miljösamvete vill jag bara flika in att jag inte ens äger bil till vardags. Jag promenerar överallt, åker kollektiv när nöden kräver och samåker/liftar med andra när bilresor behövs.

Vår lilla biltripp innehöll precis allt som en riktig bilsemester ska ha. Vi hade packat matsäck med inplastade mackor och termos med hembryggt te. I maklig takt rörde vi oss söderut. Stannade och köpte kaffe och kanelbullar på ett lokalt bageri och åt dem sedan njutningsfullt vid en lummig rastplats utefter vägen. Vi hade inte bråttom utan tog oss god tid att stanna på spännande ställen och körde omvägar och gjorde avstickare när andan föll på. Vid lunch var vi framme i Helsingborg där vi åt en snabb lunch innan vi äntrade färjan mot Helsingör och Danmark.köpenhamn

I Helsingör tog vi Strandvejen mot Köpenhamn och förundrades över alla vackra, danska hus som finns där. Sist jag gjorde samma resa var 2008 på väg mot en klassresa med gymnasiet i Prag. Och det var precis lika vackert som jag mindes det.

Förutom naturupplevelsen och den vackra arkitekturen är fördelen med Strandvejen att man passerar Humlebaek och museet Louisiana Museum of Modern Art. Här finns bland annat verk av Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Frank Stella och Louise Bourgeois. Samt en fantastisk skulpturträdgård och massor av häftig arkitektur.

köpenhamn

På Louisiana finns något för alla smaker. Jag är själv ingen älskare av klassisk konst, men blev oändligt förtjust i  den tillfälliga utställningen av Poul Gernes. Favoritobjektet var hans bokomslag. Över 400 olika böcker där mönstret är exakt detsamma, men färgsättningen varierar (och går i fantastiska färgkombinationer som var så typiska 1960- och 70-talet).

Efter Louisiana for vi vidare mot Köpenhamn. Vi hade bestämt oss för att helt koppla ned och köra på känn och lokalsinne, utan både karta och GPS. Ett riktigt kul sätt att utforska en stad, om man har lite tid vill säga. Vårt första stopp var i Frederiksberg där Royal Copenhagen och Georg Jensen har huvudkontor och outlet. Tyvärr var båda en besvikelse och besöket blev kortvarigt (men vi fick i alla fall se mycket av Köpehamn på kuppen).

Vi hade bokat ett litet mysigt hotell med anor från 1700-talet i Gentofte norr om Köpenhamn. En lugn, prydlig förort (med bykänsla) där stadskärnan bestod av ett par affärer, en liten italiensk pizzeria och en kyrka. Precis efter att vi parkerat och checkat in kom världens störtskur som kom att vara hela kvällen. När hungern blev för stor haffade vi varsitt paraply och kastade oss ut i ösregnet. Till slut hamnade vi genomblöta på en thairestaurang. Servitrisen missförstod vår beställning totalt och trodde att vi ville ha take away istället för att äta på plats så kvällen slutade med att vi satt dyblöta på ett hörn i restaurangen och åt wokade grönsaker ur plastbyttor. Maten var dock något av det bästa jag ätit på ett take away-hak. Riktig, genuin thaimat när den är som bäst. På väg tillbaka till hotellet smet vi in på Netto och köpte en flaska vin att dela på. Kvällen avslutades med att vi drack rödvin ur tandborstglas och kollade på dansk TV. Sådär som man bara gör när man har semester.

köpenhamn

På lördagen hade vädret klarnat upp och vi kastade oss på första bästa pendeltåg mot centrala Köpenhamn. Planen var att beta av ett museum, men efter viss förvirring kring var det låg steg vi istället av tåget vid Nörrebro och promenerade mot centrum. Jag har inte varit i Köpenhamn särskilt mycket innan men förälskade mig i den pampiga byggstilen…

… som blandades med gammalt och mysigt (bilderna är tagna på samma gata, några kvarter ifrån varandra). Vi strövade runt lite planlöst och insöp stadens atmosfär. Till slut hamnade vi på Ströget och promenerade mot Rådhuset…

… och Tivoli. Jag förälskade mig genast i Tivolis fantastiska arkitektur och finessen med vilken de har byggt vackra miljöer. Som ett litet Liseberg, men med ännu fler vackra scenarior. köpenhamn

Det bästa var ändå känslan för detaljer som präglade parken. Klart att robotgräsklipparna ska se ut som vita kaniner, liksom. Förutom att spatsera runt åkte vi berg och dalbanor tills vi kiknade, kollade på parkens ungdomsorkester och åt flottiga, nyfriterade Fish & Chips från ett stånd.köpenhamn

Translation: Two weeks ago I spent the weekend on vaccation in wonderful Copenhagen, Denmark. Visited the Louisiana Museum of Modern Art, the tivoli and much more.

Permalänk till denna artikel: http://www.tantcarin.se/2016/07/23/kopenhamn-del-1-louisiana-tivoli/

1 ping

1. […] « Köpenhamn, del 1 – Louisiana & Tivoli […]

Kommentera

Your email address will not be published.