Riga, dag 4 – Motormuseet, Ockupationsmuseet och bahn mi

Den fjärde dagen i Riga började med strålande sol. Vi käkade frukost med ryssarna i matsalen. Ryssar äter för övrigt bara varm mat till frukost, bara så att ni vet. Ägg, bacon och korv slank ned, medan bröd, ost och yoghurt lämnades orörda till oss nordbor att kalasa på.riga

Vi passade på att ta oss ut från staden igen. Med nyinköpta busskort i fickorna hoppade vi på 5:ans buss på Alexandra Caka iela och åkte till Motormuzejs (Motormuseet) på Eizensteina 6 i Mezciems (en väldigt sovjetisk förort).

Sedan barnsben har mina föräldrar släpat runt mig på olika historiska och mekaniska museum. Pappa är en riktig maskinälskare och dyrkar allt som låter, rör sig och har motor. Det verkar ha satt starka spår hos mig, för även som vuxen besöker jag gärna museer med bilar och motorer, trots att ämnet egentligen inte är något som jag brinner för.

Museet hade precis öppnat efter en tre år lång renovering och allt var toppmodernt och fräscht. En mycket intressant interaktiv utställning fanns och bland utställningsbilarna fanns allt från Rolls Royces i vintagemodell till BMW:s och Mercedes. Andra våningen var intressantast, där fanns en utställning om bilar under Sovjettiden. Det hela kompletterades med interaktiva upplevelser typ fotografera dig själv som deltagare i en sovjetisk militärparad (check!), åka på interaktiv utflykt till en kolchos (check!) och diverse racingspel.

När vi var klara på museet hade det hunnit bli lunch och regnet öste ner utanför. Vi beslöt oss för att vänta ut det i museets restaurang där maten visade sig vara löjligt billig. För mindre än 5 euro fick vi två tallrikar soppa, dryck, kaffe och lettisk cheesecake (som tyvärr var det äckligaste jag ätit på länge). Jag var extra glad då de serverade auksta zupa (sommarsoppa) som är en lettisk variant på borsjtj. En kall rödbetssoppa med en bas av smetana som dessutom innehåller hackad inlagd gurka, potatis och dill.
riga

Regnet gav sig inte så i väntan på bussen sprang vi över till Rimi på andra sidan vägen och köpte paraplyer (resans bästa köp!). Några utomhusaktivitet var det inte tal om utan vi tog bussen tillbaka till centrum och letade upp Latvijas Okupacijas muzejs (Lettiska Ockupationsmuseet) istället. Det ligger egentligen i Gamla stan, men har på grund av renovering tillfälligt flyttat till en lokal på Raina bulvaris.

Utställningen var något temporär till sin natur, men mycket intressant. Den handlar om Lettlands ockupation av Nazityskland och Sovjetunionen. Det bästa med museet var dock museets katt som satt utanför entrén och tvingade alla besökare att klappa den på huvudet innan de gick in. Jag tog tillfället i akt att klappa varm kattmage (saknade mig egen kisse…) och blev belönad med ett djupt kurrande (och två arga bett i armen när jag slutade för tidigt…).

Vi var rätt slöa efter allt regnande och på vägen tillbaka till hotellet smet vi in på Tavs Bahn Mi som ligger bakom Gertrude-kyrkan på Gertrudes iela. Det är Rigas enda bahn mi-ställe. Förutom underbart goda baguetter med picklade grönsaker och tofu fanns även fantastiska, hemgjorda och nyfriterade vårrullar som vi åt med stor glädje. Sedan bar det av till Rimi där vi köpte chips och vin. Resterande del av kvällen låg vi på hotellet och kollade på lettiska sändningar av OS i Rio och drack rödvin ur plastmuggar. Semesterkänslan på det alltså…

Translation: On our fourth day in Riga we visited the Motor museum in Mezciems and the Museum of Occupation on Raina Bulvaris. We also ate lovely bahn mi at Tavs bahn mi on Gertrudes iela.

Permalänk till denna artikel: http://www.tantcarin.se/2016/08/30/riga-dag-4-motormuseet-ockupationsmuseet-och-bahn-mi/

Kommentera

Your email address will not be published.